X

مقالات آموزشی | بیمارستان امام حسین (ع)

تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 مهر 1399
شیوه زندگی سالم زنان در کرونا با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کوید 19

  شیوه زندگی سالم زنان در کرونا با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کوید 19

امتیاز: Article Rating

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید و جهت تقویت سیستم ایمنی  علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از دیدگاه تغذیه ای بهتر است منابع غذایی زیر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود:

  • مصرف منابع ویتامین C نظیر مرکبات (اعم از پرتقال ،نارنگی ،لیموشیرین ،لیمو ترش )، فلفل دلمه ای سبز  و قرمز و فلفل سبز شیرین  و انبه و کیوی و گوجه فرنگی و آناناس ،توت فرنگی ،.....توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی ویتامین A نظیر هویج ،کدو حلوایی ،انبه ،سیب زمینی شیرین ،کلم برگ ،تخم مرغ و ماهی ،...........توصیه می گردد
  • مصرف آبمیوه های نظیر آب کلم ،آب کیوی وتوت فرنگی ،آب گوجه فرنگی ،آب کدو تنبل ،آب پرتقال ،آب هویج  جهت تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد.
  • مصرف منابع غذایی ویتامین K نظیر پیاز ،کلم بروکسل ،کلم بروکلی،کلم پیچ،کلم برگ  ، توت فرنگی ، گل کلم و اسفناج ،....توصیه می گردد .
  • مصرف منابع غذایی ویتامین B6 نظیر سینه بوقلمون ،ماهی ،سینه مرغ و نخود سبز ،.......توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین D3 :نظیر ماهی،روغن کبد ماهی  ،تخم مرغ و شیر توصیه می گردد
  • مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین E نظیر فندق ،بادام ،دانه های آفتابگردان ،انبه ،اسفناج ،فلفل دلمه ای ،زیتون ،گوجه فرنگی و کیوی توصیه می شود
  • مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیک نظیر اسفناج ،کلم بروکلی ،انواع کلم ،لوبیاقرمز و پرتقال توصیه می شود
  • مصرف سیر بدلیل منبع آلیسین  و پیاز توصیه می شود البته فقط در مرحله قبل از ابتلا به بیماری.
  • مصرف زنجبیل بدلیل منبع غذایی جینجرول و زردچوبه و مکمل تغذیه ای کرکومین مفید می باشد
  • مصرف منابع غذایی پروبیوتیک و لبنیات پروبیوتیک توصیه می شود .
  • مصرف چای سبز  توصیه می شود
  • مصرف آووکادو توصیه می شود
  • مصرف عسل پاستوریزه و با کیفیت  در صورت بالانبودن قند خون  توصیه می گردد
  • میوه ها و سبزی ها بخوبی با محلول مخصوص ضدعفونی سبزیجات شسته و گندزدایی و سپس استفاده شود و در صورت نقص  سیستم ایمنی بهتر است  سبزی جات و میوه ها را بصورت پخته استفاده نمایید
  • از مواد غذایی بسته بندی و آماده استفاده کنید و  از مواد غذایی باز نظیر آجیلها ،.........استفاده ننمایید

رژیم غذایی جهت کاهش وزن در بانوان

  • مصرف چای سبز ، کرفس ،زیره و فلفل، قهوه و جوانه گندم ،زیتون جهت افزایش سوخت وساز بدن.
  • مصرف روغن زیتون بجای روغن مصرفی روزانه
  • استفاده از غلات سبوس دار
  • مصرف 1 لیوان آب و سالاد قبل از مصرف وعده ناهار وشام
  • مصرف گوشت قرمز بدون چربی و مرغ بدون پوست-محدود کردن منابع چربی
  • تنقلات ناسالم  حذف شود.
  • از ظروف قرمز و نارنجی استفاده نشود.(از رنگهای سرد نظیر سبز یا آبی  استفاده شود).
  • برای تاخیر در خوردن خود به خودی،یک لیوان آب بنوشید و 20 دقیقه منتظر بمانید ،اگر هنوز احساس خوردن دارید احتمالا گرسنه اید.
  • مصرف سوپ های کم کالری  قبل از غذا
  • صبحانه وعده غذایی پر اهمیتی است که باعث جلوگیری از پرخوری می شود.وعده شام را سبک مصرف نمایید.
  • نشسته و در یک مکان خاص غذا بخورید .
  • پس از اتمام غذا میز را ترک کنید .
  • غذا را همزمان با سایر فعالیتها مانند تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب انجام ندهید .
  • همه غذاهای تهیه شده را سر میز نگذارید و به اندازه ای که میخواهید صرف کنیددر ظرف خود بکشید .
  • مواد غذایی ناسالم خریداری نکنید و به منزل نیاورید مانند چیپس و نوشابه و ...
  • مواد غذایی را داخل گنجه نگهداری کنید تا جلوی دید نباشد .
  • غذا را آهسته بخورید و در صورت امکان با چنگال غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید .
  • از میوه ها و سبزی های تازه به عنوان میان وعده استفاده کنید .
  • حذف مصرف الکل
  • مصرف آدامس های بدون قند
  • 30 دقیقه ورزش متوسط در روز
  • به صورت هفتگی و با همان پوشش مشخص خود را وزن کنید و یادداشت نمایید.
  • محدود کردن غذا در زمان  گرسنگی عاطفی که نتیجه هیجان ،گناه ،افسردگی،تنهایی،کسالت ،مواقع پاداش،جایزه و جشن.
  • توجه داشته باشید مصرف نوشیدنی های حاوی قند پایین  لزوما باعث کاهش دریافت انرژی نمی شود..
  • پنیر بهتر است در نخستین ساعات صبح مصرف شود.
  • انجیر و زردآلوی خشک شده در صبح مصرف شود باعث فعال کردن سیستم گوارشی می شوند اگر انجیر و زردآلوی خشک شده را بعد از شام مصرف کنید باعث ایجاد نفخ می شود.
  • حبوبات وقتی با روغن گیاهی مصرف شود باعث کاهش اشتها و در ساعات اولیه شب مصرف شود.

 

تهیه و تدوین :یاسمن آلتون تاش (کارشناس مسئول تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام حسین(ع)(

اشتراک گذاری
تصاویر
  • شیوه زندگی سالم زنان در کرونا با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کوید 19
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید