شماره: 180
1399/07/02
عضویت در شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت
عضویت در شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت

مرکزآموزشی ، پژوهشی و درمانی امام حسین(ع) به "شبکه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت" پیوست.

شاخص "بیمارستان ارتقا دهنده سلامت" که در کنفرانس بین المللی اوتاوا مطرح و مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته بود ، پس از انجام بررسی های لازم با پیشنهاد بیمارستان امام حسین(ع) به عنوان شاخصه این مرکز انتخاب شد و سرانجام این مرکز موفق به کسب گواهینامه بین المللی بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت شد.

اهداف بیمارستان ارتقا دهنده سلامت

هدف بیمارستان­های ارتقا دهنده سلامت، تبدیل یک بیمارستان از یک محل تشخیص و درمانی صرف به مکانی برای پیشگیری از بیماری­ها و ارتقا دهنده سلامت برای بیماران، کارکنان ، مراجعین و کلیه آحاد جامعه می­باشد. رسالت بیمارستان­های ارتقادهنده سلامت تغییر نگرش درمان –  محور  به نگرش سلامت –  محور می­باشد.

 

استانداردهای شبکه جهانی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت

شبکه جهانی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت دارای ۵ استانداردهای کلی شامل : سیاست مدیریت ، ارزیابی بیمار، اطلاع رسانی و مداخلات بیمار، ایجاد محیط کاری سالم و تداوم و همکاری می باشد.

به همین منظور اقدامات اولیه برای ارزیابی و اجرای استانداردهای لازم و پیوستن به شبکه جهانی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت تدوین و اجرا گردید.

اقدامات صورت گرفته در استانداردهای کلی

  • استاندارد سیاست مدیریت : گروه هدف بیماران، خانواده های آنها و کارکنان هستند.

اقدامات صورت گرفته شامل : لحاظ نمودن ارتقای سلامت بعنوان یکی از اهداف در سند استراتژیک بیمارستان ، تعیین چشم انداز بیمارستان به یک بیمارستان پیشرو در امر ارتقای سلامت ، دریافت عضویت  بیمارستان در شبکه بین المللی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت ، تشکیل تیم و کمیته ارتقای سلامت ، انجام اقدامات لازم جهت بهبود ساختار ها و تسهیلات خاص ارتقای سلامت (شامل منابع ،فضا ،تجهیزات)

  •  استاندارد ارزیابی بیمار : بیمارستان سعی میکند کارکنان بهداشتی درمانی با همکاری و مشاركت بیماران به ارزیابی نیازهای فعالیت های ارتقای سلامت بپردازد.

اقدامات صورت گرفته شامل: ارزیابی اولیه بیماران بستری  توسط پزشک و پرستار در بدوورود ، ارزیابی تغذیه ای بیماران و شناسایی گروه­های آسیب­پذیر و بیماران نیازمند حمایت تغذیه­ای ، مشاوره تغذیه توسط کارشناسان تغذیه ، پیگیری گروه های آسیب پذیر در طول دوره بستری توسط کارشناسان ، ارزیابی ایمنی بیماران ، اعلام نتایج معوقه تستهای پاراکلینیکی ، ارزیابی تلفیق دارویی

  • استاندارد اطلاع رسانی و مداخلات بیمار: بیمارستان اطلاعات لازم درباره عوامل قابل توجه مرتبط با بیماری یا وضعيت سلامتي را در اختیار بیماران قرار می دهد .

اقدامات صورت گرفته شامل : نیازسنجی آموزشی بیماران و تهیه محتوای آموزشی شامل پمفلت ، پوستر و بارگذاری در اینترانت و سایت مرکز ، برگزاری کلاس­های آموزش گروهی و آموزش دوران بارداری، زایمان فیزیولوژیک و شیردهی ، صدور کارت ارتقای سلامت به بیماران با فشارخون بالا و دیابت و راهنمایی آنها به مراجعه به درمانگاه ارتقای سلامت ، انجام فعالیت­هایی پژوهش،آموزش و مشاوره در مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری­های زنان ، اجرای الزامات و استانداردهای ایمنی در حوزه دارو ، بررسی رعایت حقوق گیرندگان خدمت ، پیگیری و بررسی 3104 تماس تلفنی موفق از وضعیت بیماران ترخیص شده مبتلا و مشکوک به بیماری کووید 19 ، ارجاع بیماران نیازمند به حمایت های روانی به درمانگاه روان و بیماران بی بضاعت به مددکاری

  • استاندارد ایجاد محیط کاری سالم: مدیریت شرایطی را برای توسعه بیمارستان به یک محیط کاری سالم فراهم می آورد.

اقدامات صورت گرفته شامل : انجام آزمایشات سالانه ، تشکیل پرونده سلامت کوهورت ، برگزاری کلاس­های یوگا و تجهیز بیمارستان به وسایل کمک ورزشی ، تعیین "جاده سلامت" بیمارستان به منظور  افزایش پیاده­روی روزانه کارکنان ، ارزیابی وضعیت سلامت کارکنان از طریق تحلیل اطلاعات زیج سلامت ، برگزاری کلاس­های کنترل خشم، مهارت ­های ارتباطی و کنترل استرس توسط روان­پزشک برای کارکنان ، ارتقای بهداشت حرفه ای و محیط ، اقدامات حمایتی، پشتیبانی، روانی، اجتماعی کارکنان بخش های بستری بیماران کرونایی و خانواده آنها

  • استاندارد تداوم و همکاری : این سازمان رویکردی برنامه ریزی شده برای همکاری با دیگر ارایه کنندگان خدمات سلامت دارد.

اقدامات صورت گرفته شامل : همکاری با شهرداری و سرای محله نظام آباد برای آموزش همگانی در محله ، انجام غربالگری بیماران و مراجعین در مناسبت­های مختلف و ارائه آموزش­ درخصوص نحوه­، زمان و مکان مراجعه بیماران به منظوری پیگیری وضعیت درمان توسط کادر پزشکی ، ارائه آموزش­های پس از ترخیص از طریق گروه­های مجازی (واتس آپ ، اینستاگرام و..) در برخی بخشها ، پیگیری بیماران ترخیص شده کرونا ، پیگیری وضعیت زنان بارداراز طریق تماس تلفنی توسط مامای درمانگاه ، فیزیوتراپی بیماران با استفاده از تجهیزات و روش های نوین فیزیوتراپی ، ارائه خدمات پزشکی از راه دور (تله مدیسین)

حق انتشار محفوظ است ©